Tag Archives: funny

Making Sense of Money

Standard

How do you know you have more money than sense?

Well… In the UK, one comedian said: When you buy a biography¬†written by a fictional meerkat millionaire — who was invented in an advertising campaign.

In the tech world: When you actually drill a hole on your iPhone7 to make a earphone slot.

In Indonesia: You ask someone to magically double your money.

Byq… What the hell are you talking about?

As much as Indonesia is a predominantly Muslim country, there is a big percentage of people who believe in supernatural stuff — that is more cultural related than religion. Some people believe in local magical creatures, or superstitious old midwives’ tale. Some believe that other people possess supernatural powers.

We were once — or even until today– crazy about indigo kids. We loved it when some villagers claimed that their goat’s poo could help curing cancer. We were ecstatic when a kid sit on the table, smoking cigarettes and ramble something, pretending that they’re connecting to the spirit of the dead. And some believes that some people could double your money by keeping the money in a box, and pray over it.

You’re right, I am talking about that religious cult.

It surprised my parents that people could be THAT stupid. It surprised me that they were genuinely surprised to see how people could be THAT stupid. I mean, they have lived longer than I do, I always assumed they have seen more stupid people in their lifetime than I have. Apparently not… Longer life doesn’t guarantee fuller experience.

It surprised my father that people THAT stupid could have a lot of money. I told him that some people have more sense than money. And money can’t buy common sense. He’s happy with my answer.

It surprised my mother that there are thousands of people actually believe this, and still believe in the leader even after all his lies are now open in public. I told her that it’s what a brainwash do to people. The difference is that if the number of believers is in thousands it is called a cult, and if it is in billions, it is called a religion. She’s not amused — doesn’t matter, because I do ūüėÄ

And you know what surprised me? What surprised me is that one of the political leader in Indonesia — a public figure people seen as an educated person, that can be trusted — a member of a political party in Indonesia believed that shit too. Not only that he was once endorsed this cult leader as “National Treasure”, he even involved in the cult, and be a member of it. It is amazing that every time I go back and visit Indonesia, I can always find something that is so pathetic it is amusing.

It never ceases to keep us entertained.

Anyway, if you really don’t know why believing that anyone could double your money while keeping it inside the box is stupid, let me explain to you how money actually work. The simple way. Just because I am feeling generous today.

The history of money started when people start trading. People used to bartered their goods with other people, but then barter system gets really difficult as you would have to find someone who wants your goods and has the goods that you want at the same time. And they have to be in the same value, so whoever trading could get a fair trade.

People then invented money system. It helps trading and valuing goods and services. The money we know today is¬†printed by the government, and circulated by the national bank. So, if the government printed X amount of money, that will be the money that is in the circulation. IF anyone claim they can double the amount of money you put in the box… how can he do it without changing the amount of money circulated by the national bank? No they can’t, because they can’t print their own money.

Simple logic.

 

Advertisements

Dunia Berputar Di Sekitar Bybyq

Standard

Ada apa dengan dunia di sekitar saya?

Sebenarnya tidak ada apa-apa sih… Begitu saja, seperti hari kemarin, dan kemarinnya lagi. Saya cuma lagi mau ngomongin orang. Seperti biasa, kalau saya lagi mau ngomongin orang lewat blog. (Apakah blog ini sudah beralih fungsi menjadi sebuah diary? Tentu tidak!)

Hm… sebenarnya ini diawali dari teori yang dikemukakan oleh seorang ilmuwan. Meskipun teori ini adalah teori yang agak purba, tapi sampe sekarang, masih diakui kebenarannya. Setidaknya, sudah terbukti kebenarannya. Yang menarik bagi saya adalah bagaimana teori ini diciptakan, dan juga diperjuangkan…

Read the rest of this entry

Mundur, Maju… Kata Mama…

Standard

Waktu saya kecil setiap kali saya berebut atau berantem dengan adik-adik saya, Mama saya selalu menasehati saya supaya mengalah. Bukan hanya saya diwajibkan mengalah karena ‘lawan’ saya adalah adik-adik saya (yang saya rasa sangat tidak adil kalau saya harus mengalah hanya karena saya terlahir duluan), tapi Mama selalu bilang agar saya “Mengalah untuk Menang”.

Ealah, mbok-e….

Anak kecil di ajarin bahasa tersamar kaya begitu, mana ngerti… Jujur saja, satu kalimat ini meskipun melekat lama di kepala saya, tapi butuh waktu lama untuk saya mengerti. Justru saya baru memahami maksudnya setelah saya membaca sebuah buku.

Read the rest of this entry

Gwe Aku Saya Bybyq

Standard

Jalan-jalan sana sini, menemukan banyak blog-blog bagus yang seru untuk dibaca dan (kadang) dikomenin. Lagi-lagi blogwalking membawa pelajaran baru untuk gwe. Atau setidaknya meskipun belum mulai mempelajari apapun, gwe mulai melihat sesuatu untuk gwe pertanyakan, dan kemudian gwe pikirkan.
Jadi beginilah ceritanya…

Setelah dipikir dan dirasa, mungkin ada baiknya gwe meninggalkan kebiasaan menggunakan bahasa slang, seperti “gwe”, “lo”, dan lain sebagainya di blog. Pertimbangan gwe, tentu saja gwe bukannya sedang mengikut trend… (Trend apa pula coba?) tau sendiri gwe agak anti-trend…

Read the rest of this entry

Seandainya Gwe Datang Dari Masa Depan

Standard

Entah kesambet apa gwe tiba-tiba pengen main-main ke forum yang dulu sering gwe tongkrongin. Dan di sanalah, gwe mendapatkan sebuah berita yang aneh bin ajaib… serius deh. Gwe ga habis pikir kenapa ada orang yang niat banget membuat berita macam begini.

Intinya dari berita itu, ada orang yang mengaku bahwa dia berasal dari masa depan, yaitu tahun 2012. Orang tersebut bilang bahwa dia datang ke 2010 dengan menggunakan mesin waktu. Selidik punya selidik (bahasa gwe memang jadul. I was born in 80’s, raised in 90’s and enter puberty in oo’s so.. yeah…) ternyata sebelumnya pada tahun 2001 pernah ada yang melakukan hal serupa di Amrik sana.

Lalu gwe pun berpikir, seandainya gwe datang dari masa depan, apa yang akan gwe lakukan.

Read the rest of this entry

Bybyq Jam Dua Malam

Standard

Santai sebentar setelah beberapa postingan panas dan emosional beberapa entry terakhir ini. Fyuh! Ternyata menulis hal-hal yang analitis dan kritis itu memakan energi lebih banyak daripada nge-gym 3 jam yah?

Ngomong-ngomong soal nulis. Nyadar nggak sih kalo kebanyakan tulisan gwe dibuat sekitar jam 2 dini hari? Bukannya disengaja loh, gwe juga baru nyadar beberapa waktu yang lalu saat ngecek tampilan blog gwe sendiri.

Read the rest of this entry